Новы Двор

Касцёл Унебаўзяцця Найсвяцейшай Панны Марыі

Гродзенская вобласць, Шчучынскі раён

Гiсторыя касцёлаАрхiўныя звесткi | Арган | Фотаздымкi

10/I/P
невядомы майстар, паміж 1820 і 1847
Piotr Wojciechowicz (Wilno), 1910
I Manual (C-f’’’)
Burdon 16`
Pryncypal 8`
Gamba 8`
Hohlflet 8`
Aeoline 8`
Gedakt 8`
Oktawa 4`
Mikstura 2-3 f. *
Pedal (C-d’)
Subbass 16`
Pryncypal bass 8`
I/Ped, Super I
Forte
Механічная ігравая і рэгістравая трактура, мануал – шляйфлада, педаль – кегельлада
Матор, складчаты мех, механізм ручной калькацыі (кола)

* – C-H: 2 2/3`+2`. c-f’’’: 2 2/3`+2`+1 1/3

Першы касцёл у Новым Двары пабудаваны ў 1480 годзе. Наступны касцёл быў пабудаваны ў 1670 годзе. Цяперашні касцёл пабудаваны ў 1749 годзе.   Наверх

У акце візітацыі касцёла 1796 года ўпершыню згадваецца нядаўна адрамантаваны пазітыў. У 1801 годзе ён занатаваны як стары пазітыў. У 1820 годзе занатоўваецца «стары пазітыў галандскай работы». Захаваўшаяся арганная шафа належыць аргану, пабудаванаму паміж 1820 і 1847 гадамі.   Наверх

Арган у вёсцы Новы Двор з’яўляецца ўнікальным дзякуючы рухаючымся часткам барочных фігур анёлкаў, якія стаяць абапал фасада. Гэта адзіны інструмент на Беларусі з такім эфектам, характэрным для эпохі барока. Гэта вылучае арган на рэгіянальным узроўні, бо ў суседніх Польшчы і Літве таксама існуюць толькі адзінкавыя вядомыя інструменты з такім эфектам. Анёлы стаяць абапал аргана ў выразных позах захаплення і абуджэння і трымаюць у руцэ звон. На ўзроўні локця адпаведнай рукі анёлка ўстаўлены шарнір, а ззаду прымацаваны рычаг з падпругай. Так, калі за рычаг павярнуць руку са звонам, то падпруга верне яе ў першапачатковы стан. На канцы рычага зроблена пятля, куды прымацоўвалася вяроўка, якая праз ададпаведную адтуліну ў корпусе аргана злучалася з незахаваўшымся механізмам. Акрамя рухаючыхся фігур анёлкаў, фасад аргана аздоблены фігурамі херувімаў і залатым драўляным разбеннем. Адтуліна па цэнтры фасада сведчыць аб тым, што у старым барочным інструменце быў эфект Zymbelstern (зараз не захаваўся).

У 1910 годзе арган быў грунтоўна перабудаваны Пятром Вайцэховічам (год перабудовы выразаны на дрэве ў двюх месцах: на кафедры і арганнай шафе). Да старой шафы ззаду быў даданы аб’ём, а ўсё начыненне з кафедрай заменены. Аб тым, што перад намі праца Пятра Вайцэховіча сведчаць характэрныя менавіта для яго арганабудаўнічыя прыёмы і почырк на драўляных трубах.

Наверх