Мінск, філармонія

Беларуская дзяржаўная філармонія

Арган | Фотаздымкi

73/IV/P
Rieger-Kloss op.3295, 1963
I Manual (C-a’’’)
Kupferprinzipal 16`
Rohrgedackt 16`
Kupferprinzipal 8`
Hohlflöte 8`
Gemshorn 8`
Kupferoktave 4`
Nachthorngedackt 4`
Quinte 2 2/3`
Superoktave 2`
Rauschpfeife 5f 4`
Grossmixtur 6-8f 2`
Kleinmixtur 4-5f 1`
Bombarde 16`
Trompete 8`
II Manual (C-a’’’)
Pommergedackt 16`
Praestant 8`
Holzgedackt 8`
Quintaton 8`
Oktave 4`
Blockflöte 4`
Oktave 2`
Querflöte 2`
Quinte 1 1/3`
Sesquialter 2f 2 2/3`+1 1/3`
Scharff 5-6f 1`
Quintzimbel 3f ½`
Spanische Trompete 8`
Krummhorn 8`
Spanische Trompete 4`
III Manual (C-a’’’)
Bourdon 16`
Hornprinzipal 8`
Rohrflöte 8`
Weidenpfeife 8`
Geigenschwebung 2f 8`+4`
Oktave 4`
Kleingedackt 4`
Nasard 2 2/3`
Flautino 2`
Terz 1 1/3`
Mixtur 4-6f 1 1/3`
Kligende Zimbel 3f 1/3`
Dulzian 16`
Französische Trompete 8`
Rohrschalmei 8`
Clarion 4`
IV Manual (C-a’’’)
Koppelflöte 8`
Spitzgambe 8`
Prinzipal 4`
Russischhorn 4`
Oktave 2`
Waldflöte 2`
Sifflöte 1`
Terzian rep. 2f 4/5`+2/3`
Scharf 4-5 f. 2/3`
Vox humana 8`
Holzregal 4`
Pedal (C-d’)
GrossGedackt 32`
Prinzipalbass 16`
Offenbass 16`
Subbas 16`
Gedacktbass 16`
Quintbass 10 2/3`
Oktavbass 8`
Spitzflöte 8`
Choralbass 4`
Trichterflöte 4`
Flachflöte 2`
Rauschbass 7f 5 1/3`
Pedalmixtur 6f 2 2/3`
Posaune 16`
Trompete 8`
Klarine 4`
Zink 2`
VI/III, VI/II, III/II, VI/I, III/I, II/I, VI/Ped, III/Ped, II/Ped, I/Ped
Tremolo II man, Tremolo III man, Tremolo IV man,
Schweller III man., Schweller IV man.,
Pleno 1, Pleno 2, Tutti, Crescendo,
4000 Setzerkombinationen
Электрычная ігравая і рэгістравая трактура

Канцэртная зала адкрыта ў 1963 годзе. У 2004–2005 гадах грунтоўна адрэстаўравана. Вялікая канцэртная зала разлічана на 690 месцаў.

Арган 1963 года чэхаславацкай фірмы Rieger-Kloss у Вялікай канцэртнай зале Белдзяржфілармоніі стаў першым у краіне арганам, пабудаваным пасля Другой сусветнай вайны.

Існуе гарадская легенда пра гісторыю пабудовы гэтага самага вялікага на Беларусі аргана. Міністэрства культуры БССР запрасіла з віленскай майстэрні С. М. Чарняўскага для экспертнага кіраўніцтва пабудовай новага аргана ў Вялікай канцэртнай зале. Напачатку працоўнай версіяй Мінкульту было абрабаванне Гродзенскага касцёла Св. Францішка Ксаверыя (гл. фарны касцёл у Гродна), адкуль планавалася перанесці самы вялікі гістарычны арган у Беларусі, а сам касцёл закрыць. С. М. Чарняўскі змог упэўніць чыноўнікаў у немагчымасці пераносу аргана і неабходнасці звярнуцца да арганабудаўнічай фірмы для пабудовы новага інструмента. Тады была выбрана чэхаславацкая фірма Rieger-Kloss, а С. М. Чарняўскі быў накіраваны на яе ў якасці прадстаўніка загадчыка. Па гэтай жа легендзе калі узнікла пытанне, які ж арган будаваць у Мінску, С. М. Чарняўскі прапанаваў чэхам збудаваць у гэтым аргане «па-максімуму, усе што можна». Так і з’явіўся гэты інструмент.   Наверх

Экспертам праекта і аўтарам дыспазіцыі аргана выступіў чэшскі арганіст Іржы Райнбергер, які выканаў на ім інаўгурацыйны канцэрт 3 мая 1963 года. З таго часу па нашыя дні арган актыўна ўдзельнічае ў канцэртнай дзейнасці. Яго вялікія тэхнічныя магчымасці значна абмежаваны акустычнымі якасцямі самой канцэртнай залы, якія, у сэнсе арганнай акустыкі, былі нялепшымі і значна пагоршыліся пасля грунтоўнай рэканструкцыі залы 2004-2005 гадоў, і выклікаюць нараканні арганістаў. З 1963 па 2007 год арган захоўваў і настрайваў С. М. Чарняўскі, а пасля яго смерці – яго сын Г. С. Чарняўскі.

Арган займае 4 паверхі. У падвале змешчаны галоўны мех і матор. На першым паверсе сцэны змешчаны 9 дапаможных мехаў і электронныя кантролеры. На другім паверсе (на ўзроўні, дзе пачынаюцца праспектныя трубы) па цэнтры змешчаны трубы рэгістраў I мануала, а па баках і ззаду – педалі. На трэцім паверсе па цэнтры змечаны трубы II мануала, а па баках у швеллерных скрынях трубы рэгістраў III мануала (злева) і IV мануала (справа).

У 2013 годзе ў аргане была заменена кафедра і старое электроннае начыненне. Старая кафедра выстаўлена ў фае філармоніі, дзе кожны наведвальнік можа сесць за кафедру самага вялікага аргана Беларусі і ўявіць умовы, у якіх знаходзіцца арганіст і яго асістэнт падчас упраўлення самым вялікім інструментам.

Наверх